måndag 23 april 2012

Okreativt soffhäng

Vad är det med helger som gör att man suger fast i soffan så totalt? Till och med att ha ipaden i knät och skriva åtminstone några fraser känns för jobbigt. Istället fastnade jag framför x-antal avsnitt av gamla hederliga Rederiet, x-antal avsnitt av Once upon a time och se den kanske lite för sega White Noise med Micheal Keaton.

Trots bristen på skrivna ord har min kreativitet pumpat runt i mitt undermedvetna och nu vet jag hur jag ska skriva nästa kapitel som jag varit lite tveksam till hur jag ska attackera och exakt vad som ska leda till det som det behöver leda fram till.

Och utöver det har helgen även gått i skrivandets tecken i och med ankomsten av tidningen Skriva's nästa nummer som damp ned i brevlådan i fredags. Förvånad över att jag ens fick ett till nummer då jag trodde prenumerationen gått ut blev jag extra glad av att hitta en lång intervju med John Ajvide Lindqvist, mera skräck till folket!

I övrigt vet jag inte om Skriva tillför så mycket till mitt eget skrivande. Den fungerar mest som underhållande texter om vad man själv tycker om att hålla på med. Det verkligt intressanta i tidningen begravs allt som oftast i mängder av vad jag finner ointressant.

Något annat som slår mig är hur många skrivarkurser det annonseras om. Skrivarkurser jag hyser starkt tvivel till. Kanske kan de vara till hjälp att komma igång, hoppa över några nybörjar misstag osv, men i slutändan tror jag de bara är där för att tjäna pengar på aspirerande författare. Allt du behöver kunna är jag fast övertygad om att du lär dig om du Läser mycket och skriver mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar