tisdag 20 mars 2012

Obehagliga scener

Joe Hill, författaren bakom Heartshaped box och Horns och son till Stephen King, sa i en intervju att skrivkramp uppstår när du inte vågar skriva partier som du oroar dig för att din mor ska läsa och undra hur vrickad hennes barn egentligen är.

Jag skrev just ett sådant kapitel, men utan sen sortens skrivkramp. Problemet för mig var hur jag skulle ta mig fram till det 'sjuka' på ett naturligt sätt. Jag tror jag lyckades bra.

Visst känns det konstigt att skriva vissa saker och att veta att nära och kära ska läsa det och undra vad man tänker på egentligen. Men det är en oro jag själv lyckas förskjuta relativt bra in i framtiden, till stunden allt är klart och jag delar ut manusen för genomläsning och jag förhoppningsvis glömt bort de scenerna för stunden.

Det är som sagt bara min bror som får läsa nu och han har en tendens att skriva rätt knepiga grejer själv. Om inte annat är jag säker att han förstår varför de scenerna finns där.

Nu myllrar nästa kapitel i mitt huvud och jag ser fram emot lunchen då jag ska äta snabbt för art hinna skriva så mycket som möjligt innan det är dags att återgå till skruvandet.

1 kommentar:

  1. HA! "Rätt knepiga grejer själv", va?? Jo det stämmer kanske. :)
    Anyhow, du lyckades rätt bra. Tycker ett återupprepat ord borde bytas ut bara, men det tar jag i ett mail.

    SvaraRadera