söndag 18 mars 2012

Kapitel 11

Påbörjat kapitel 11. Lite mera taggad än vanligt. Fick feed-back på de fyra senast skrivna kapitlen från brorsan igår. Vissa saker stärker än att höra och jag är glad att ha någon som läser igenom det jag skriver som säger lite mer än bara "Bra", "Dåligt", "Ok". Man behöver lite mer att gå på för att veta om man är på rätt väg eller vad man ska göra åt saken.

Jag fick höra att jag för första gången i något jag skriver lyckas hålla läsarens intresse uppe. Hålla det spännande. Skitkul! Har visst även lyckats skapa lite förvirring i vad som tidigare i berättelsen tett sig uppenbart. Detta utan att alls tänkt i de banorna. Det fungerar visst utmärkt att veta mycket om det man skriver, men utan att berätta för mycket. Åtminstone på en gång. Men jag tror att jag knappast kommer ta berättat allt när romanen är färdigskriven. Lite kommer nog inte passa att läggas in, men kommer förhoppningsvis ligga och lura där i bakgrunden, skapa lite mer realitet kanske.

Skrivit ca 500 ord idag. Inte jätte mycket, men nog för att jag ska vara nöjd med min dagskvot. Kanske blir mer, vem vet. Huvudsaken är att det skrivs och att historien är färsk och ligger och gror i huvudet. När jag står och mockar i stallet och lyssnar på Magnus Krepper läsa Johan Theorins Skumtimmen försvinner ibland hans röst och ersätts av nya bilder och scenarion som platsar skitbra och bygger på runt min egen roman. Tur att man har iphone med sig så man snabbt kan kladda lite i anteckningarna. Slår dock vad om att några av alla små idéer kommer glömmas bort innan det är dags att skriva dem. Hoppas bara jag kommer ihåg de viktigaste när det är dags för dem att skrivas.

För att ha lite koll har jag ett ursprungligt synopsis som jag ut går från, små extra anteckningar på både iphonen och ipaden och ett eget pagesdokument där jag skriver ner kapitel för kapitel var efter de blir skrivna med en kort notis om vad som händer i varje. Tror det kommer vara nyckeln till en enklare redigering och mindre förvirring.

Och för att avrunda lite här tänkte jag irritera mig lite över teknikens under. Skriver dessa inlägg på blogger-appen som jag har på iphonen, hämtade just hem den till min ipad också för att skriva enklare med mitt fina tangentbord, men så fort den blivit installerad försvann den. När jag sedan går in i appstore igen står det att den är installerad. Men fortfarande går den inte att hittas. Sånt älskar jag, verkligen. Men jag ska inte klaga. Jag är bara glad att min tangentbord fungerar som det ska då det inte fungerat vid tidigare tillfällen och nu när jag satte mig. Men det krävdes bara en omstart av ipaden så var det löst. Skönt att det kan var enkelt ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar